Elemzés: A ZTE FC, avagy egy márka ígérete II. rész
Elemzés: A sikeres modern klubok koncepciója / A ZTE FC mint márka?
Előző cikkemben kifejtettem, hogy milyen főbb szempontok vannak a ZTE FC esetében, amely valódi márkává, így népszerűsíthető eszménnyé teheti ezt az együttest. Természetesen ennyivel még nincs vége a történetnek, hiszen vannak más szempontok, amelyeket fontos még kiemelni. Azt vallom, hogy hosszú távon, a futballban egyetlen valódi és dicsőséges cél létezik, ez pedig a Bajnokok Ligája versenysorozatának megnyerése. Más hosszú távú célt elképzelni se tudok, ha egy klubnak valóban komolyak a szándékai, ha valóban professzionális útra akar térni. Tegyük most félre, hogy erre mennyi esély van. Ha ezért dolgozik egy klub, ehhez építi fel a megfelelő koncepciót, akkor igenis elszánt híveket fog toborozni magának, úgy, hogy ezért különösebben tennie sem kell, mindössze állandóan bizonyítani, hogy szándékai komolyak.
Ez a hosszú távú cél. Szép álom, lehetne mondani, mert ennél egyelőre nem több. Ezen felül azonban vannak reálisabb, rövid távú célok, amiket könnyebb elérni, mégis úgy vannak kitűzve, hogy a szent küldetés felé vigyék a klubot. Ez egy egészséges felfogás, amely a klubon belül egyértelműsíti mindenkinek az elvárásokat. De ezen felül így a szurkolóknak, a márka híveinek is egyértelmű lesz, hogy mit várhatnak és könnyebben eldönthetik, hogy kérnek-e belőle.
Azt kell mondanom, hogy nagyon jó irányban halad a klub ilyen indíttatású kommunikációja, hiszen valóban sokkal reálisabban és szurkolóbarát módon próbálja előadni a célokat. Azt pedig fontos leszögezni, hogy egy márka esetében nagyon fontos a kommunikáció. Sajnos ez gyakran klisék hangoztatásába megy át szerte a világban, ám ez részben annak a következménye, hogy nem akarják átverni a szurkolókat, viszont túl nagyot sem akarnak ígérni, hanem hűek maradnának a céljaikhoz.
Tökéletes szimbiózis ilyen szempontból talán sosem lesz, ám ez még egészséges és értékelhető mindkét fél részéről. A márka a minimális morgolódásból (amely még inkább szomorú, mint haragos) tudhatja, hogy a szurkolók valóban figyelemmel kísérik az eseményeket, mindeközben a szurkolók pedig érzik majd a tisztelet és az igyekvést.
Ebből következik:
- Ahhoz, hogy a ZTE FC valóban sikeres és népszerű márka legyen, a klubnak közérthető, reális és könnyen megismerhető célokat kell kommunikálnia.
- A klubnak tartania is kell magát ezekhez a célokhoz és nem csak belső, de nyilvános értékeléseket is meg kell ejtenie.
Magától értetődik, hogy tökéletes eredmény nem létezik. Mindig van egy újabb cél, amit kitűzhetünk magunk elé, ha előrébb akarunk lépni. Mint ahogy eddig sem, úgy ezt az elemzést most sem kritikusként írtam, hanem mint szurkoló, aki a rendelkezésére álló információkat és ismereteket felhasználva, támogató jelleggel írja meg a cikkeit.
Hajrá ZTE!
H. E.