Elemzés: A ZTE FC, avagy egy márka ígérete

2017.01.28 04:01

Elemzés: A sikeres modern klubok koncepciója / A ZTE FC mint márka?                                                                      

Bár kétségkívül a legizgalmasabb témakör jelenleg az igazolásokhoz kapcsolódik, most mégis más vizekre evezek, noha nem távolodom el túlzottan, hiszen a jelenlegi téma érinti az igazolási lehetőségeket is.

Jelenlegi cikkem témaköre, hogy mit is jelent a ZTE FC és miért is jelenti azt, amit. Pontosabban, hogy miképpen lehetne egy olyan jelentéstartalmat adni neki, amivel már tulajdonképpen most is rendelkezik, ám alig észrevehetően. Mi teszi azzá a ZTE FC-t, ami jelenleg és mivé válhatna, miért szurkolunk ennek a klubnak és mit nyerünk ezzel? Igazság szerint mi egy futballklub manapság?

Elemzés:

A kérdést, a valódi kérdést fentebb próbáltam körbeírni, tökéletesen mégsem tudtam ezt megtenni. Ennek egyszerű oka van. Az elemzés célja nem egy kérdés megválaszolása, hanem több, összefüggő kérdés kielemzése és egy reális kép alkotása az általam birtokolt információkból felépítve azt.

Nagyon sokszor elemeztem már, hogy mennyire fontos egy csapatnál a megfelelő taktika, játékospolitika, sőt néha a stabil pénzügyi és szakmai háttér fontosságát is kihangsúlyoztam. Egyszóval elemzéseim kiterjedtek a ZTE FC felnőtt csapatára, amely az NBII szintjén vitézkedik, mégis… ez csupán egy szelete a tortának. A ZTE FC ugyanis nem csupán egyetlen csapatból áll. Ez az egyesület egy professzionális státusszal rendelkező futballklub, melyhez akadémia, személyzet, sportcentrum (ha jogilag nem is) tartozik. Illetve van egy vezéreszme is, egy stabil erkölcsi háttér amely ott lappang valahol a mélyben. Ez idővel átalakult kicsit, gyakran változott, fejlődött, modernebb lett, talán el is szürkült néha – de mindig megvolt. Egy szó mint száz, a ZTE FC nem csupán egy csapat, hanem akarva-akaratlanul – hogy a legjobb modernkori kifejezést használjam – egy márka lett. Egy szinte ismeretlen, szerény és régimódi márka, de akarva-akaratlanul is megvan mögötte az üzenet. Egy olyan jelentéstartalmat üzen a világ felé, amely még ha nem is szándékos a klub részéről, a ZTE FC történelméből fakad. Ám mivel a klubnak nem csak történelme van, hanem jelene is, ezért elsődleges figyelni ezekre az értékekre és erősíteni szükséges azokat.

Mit jelent jelenleg a ZTE FC, mint márka?

Érdemes feltenni a kérdést, hogy mi is ez az üzenet. Önök számára mit jelent? Mit jelent azok számára, akik kijárnak a meccsekre szurkolni, mit jelent azoknak, akik sikerek, vagy bukások alkalmával vidáman/szomorúan megrázzák az öklüket. Miért lehetséges az, ha valaki ZTE szurkolónak állítja magát?

1.)    Zalaegerszegen születtem, zalai csapatnak fogok szurkolni – ez is egy elv, ez is egy kötődési forma. Jelenleg talán a legtöbb embert a klubhoz kötő üzenet ez.

2.)    Tetszik a csapat játéka, koncepciója, stílusa – kiemelkedő üzenetként kell kezelni ezt az elvet, mégis a legnehezebb feladatok között van ez a prioritás, jelenleg nem is beszélhetünk ilyesmiről a klubnál. ( Hozzáteszem, ilyen a Magyar futballban a néhány évvel ezelőtti DVSC-nél volt, de mára már az is elmúlt.) Klasszikus példa, hogy mit is jelent ez: Arsenal Wenger.

3.)    A tradíciók, a történelem, egyszerűen szívet melengető, magával ragadott – újabb elv, melyet részben nagyon nehéz megerősíteni, részben pedig a jelenben nem is lehet. Milyen futballtradíciókról beszélhetünk jelenleg? A szimpatikus csapat építése ilyen, ám jelenleg még hosszú az út… No és a történelem? Nos, a hősies bajnoki cím és vetélkedés a fradival sok FTC drukker szimpátiáját nyerte el. A MU legyőzése pedig… nos, ha régen is volt, büszkék azért lehetünk rá.

4.)    A klub, mint szolgáltatás – avagy a hűség elnyerése a márkaígéret által. Sokféleképpen értelmezhető, talán nem is tudnám kifejteni az összes szegmensét, ezért a kedves olvasóra bízom, hogy kiértékelje magában, mit is jelent ez.

 

Négy fontos szempontot soroltam fel. Természetesen lehetne még prioritásokat említeni, ám jelenleg úgy gondolom, hogy a ZTE FC esetében ezeket a területeket reális a leginkább fejleszteni, ahhoz, hogy a márka ígérete valóban teljesüljön.

A következő részben még folytatom a fentiek elemzését.

Hajrá ZTE!

H.E.